Thursday, August 5, 2010

SUKAN : FA COMMUNITY SHIELD?


Sekali lagi piala ini menjadi rebutan antara dua kelab gergasi English Premier League (EPL) antara Manachester United dan Chelsea. Walaupun EPL semakin cuba diatasi popularitinya oleh La Liga Spain, namun EPL masih lagi mampu bertahan sebagai liga paling popular di dunia. Dengan pelbagai kontroversi dan pembelian pemain-pemain baru yang berkualiti, EPL masih lagi bertakhta di setiap peminat bola sepak dunia. Berbalik kepada Community Shield, dua kelab gergasi ini melihat piala ini sangat penting kerana kebiasaannya kelab yang berjaya mendapatkan piala ini, memberikan persembahan terbaik di liga domestic seterusnya menjulang EPL. Dua tahun lalu, Man. United berjaya merangkul piala ini seterusnya dinobatkan sebagai johan EPL pada tahun tersebut. Tetapi pada tahun yang lepas, Chelsea dengan barisan pemain terbaiknya seperti Lampard dan Drogba berjaya mengalahkan Man. United yang kehilangan Ronaldo seterusnya merangkul juara EPL.

Tahun ini menemukan cerita yang sama, dengan mempamerkan dua kelab bola sepak yang sama, tetapi skrip yang berbeza. Chelsea yang melepaskan ramai pemain-pemain tua seperti Joe Cole yang berpindah ke Liverpool dan Michael Ballack yang berhijrah ke Bayer Leverkusen mengharungi perlawaan pemanas badan dengan penuh kepiluan. Antara keputusan pra-musim yang dicatatkan oleh Carlo Ancelotti sebagai pengurus pasukan – Chelsea 1-3 Ajax Amsterdam, Chelsea 1-2 Frankfurt, Chelsea 1-2 Hamburg. Jadi, diharapkan dengan kemasukan Benayoun dan pemain tengah muda Ramires dapat menaikkan semula semangat Chelsea untuk mengharungi perlawanan getir menentang Man. United Ahad ini.

Drogba menjadi taruhan Chelsea

Lain pula cerita dengan Man. United. Tidak ramai pemain utama yang dilepaskan Sir Alex Ferguson kecuali beberapa pemain yang gagal menyerlah seperti Zoran Tosic. Namun, pengurus ini boleh berbangga dengan pembelian paling popular iaitu Javier Hernandez dari kelab Chivas. Walaupun kebanyakan perlawanan persahabatan pra-musim dibarisi pemain muda, namun kelab ini mengharunginya dengan penuh bergaya. Antara keputusan yang dicatatkan Man. United sepanjang perlawanan pra-musim- Man. United 3-1 Celtic, Man. United 5-2 MLS All Star, Man. United 2-3 Chivas. Perlawanan terakhir menonjolkan kehebatan Hernandez dengan menjaringkan gol bagi membantu Chivas mengalahkan kelab barunya. Keadaan ini membuatkan pengurus Alex Ferguson tidak sabar untuk menggandingkan Rooney dengan Hernandez.

Hernandez meraikan gol ketika mengalahkan kelab barunya Man. United

Jadi, perlawanan tumpuan minggu ini adalah perebutan FA Community Shield antara dua kelab gergasi Eropah iaitu Man. United dan Chelsea. Siapakah pilihan anda?

Peringatan buat mereka yang beragama Islam, kita penonton bola tapi kita bukan peninggal solat fardhu. Kita juga pemain bola, tetapi dengan aurat yang tertutup.

~ SELAMAT MENONTON ~

No comments:

Post a Comment